ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ „ГЕОРГИ РАЙЧЕВ“
гр. Стара Загора, кв. ”Три чучура – север”,
'042 / 67 22 89; :e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.
_________________________________________________________________________________________________________________
УТВЪРЖДАВА: ...............................................
НИКОЛАЙ ШИРОВ
ДИРЕКТОР НА ОУ „ГЕОРГИ РАЙЧЕВ”
Заповед № ………./ 02.09.2016 г.
УЧИЛИЩНА ПРОГРАМА
ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПЛАНА ПО
СТРАТЕГИЯТА ЗА НАМАЛЯВАНЕ ДЕЛА НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННО НАПУСНАЛИТЕ
ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА
/2013 – 2020 /
УЧЕБНА 2016 / 2017 ГОДИНА
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
ВЪВЕДЕНИЕ
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ
II. ПОЛИТИКИ ЗА ИНТЕРВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ
III. ПОЛИТИКИ ЗА КОМПЕНСИРАНЕ НА ЕФЕКТА ОТ ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ
Училищният план за изпълнение на Стратегията за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система (2013-2020) за учебната 2016/2017 година е разработен и конкретизира ключовите мерки в политиките за превенция, интервенция и компенсиране на отпадането и преждевременното напускане на училище. Планът е ориентиран към реализиране на политики и мерки за постигане на стратегическата цел и оперативните цели на Стратегията.
Училищният план е основен инструмент за реализация на Стратегията и представлява неразделна част от нея. Дейностите са съобразени както с подобряване на достъпа до образование, така и с повишаване на неговото качество.
Въз основа на анализ на фактите и ученическите нагласи се формират няколко основни причини, водещи до допускане на неизвинени отсъствия, които са основна причина за отпадане от училище. Те са предимно икономически и социални, образователни и етнокултурни.
Социално-икономически причини – те са един от основните фактори за отпадане:
Образователни причини – свързани са както с училищната среда, така и с организацията на учебния процес. Основните образователни причини за натрупване на голям брой неизвинени отсъствия са:
Етнокултурната среда на детето/ученика оказва съществено влияние. Различните етнически групи имат своите особености и традиции, които също трябва да бъдат отчетени, тъй като през предходната учебна година голям брой деца и ученици са от етнически малцинства. За родителите от етническите малцинства образованието на децата им е на едно от последните места в ценностната им система
ДЕЙНОСТ |
ИНСТИТУЦИИ |
СРОК |
ОТГОВОРНИК |
I. ПОЛИТИКИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ |
|||
1. Политики и мерки по превенция на отпадане от училище: - Изработване на механизъм за идентификация на децата и учениците в риск от отпадане; - Създаване на обществен съвет. |
МОН, РУО Община Ст. Загора ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
ръководство |
2.Информационни кампании за намаляване на риска от отпадане и преждевременно напускане на училище и за повишаване на информираността относно значението на образованието: - Значение на образованието - гарант за успешната реализация на съвременната личност; - Семейството – основен компонент в образователната система; законови задължения и отговорности; - Поддържане сайта на училището. |
Община Ст. Загора Медии МКБППМН Културен център „Етносвят-България“ ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
ученически съвет МО, класни ръководители, ръководство |
3. Работа на децата и учениците в екип, чрез участие в екологични, здравни и БДП кампании и събития. |
Община Ст. Загора МОН, РУП, РЗИ Център за диви животни |
постоянен |
ученически съвет МО „Природни науки“, мед. фелдшер Учил. комисия БДП, кл. рък-ли |
4.Включване в национални програми и проекти за работа с изоставащи деца и ученици за компенсиране на пропуски в знанията: - НП „С грижа за всеки ученик“ - Педагогическа подкрепа при прехода от ПГ към училищно образование, както и в училищното образование по етапи; - Допълнително обучение за деца и ученици с образователни дефицити по предмети от Задължителните учебни часове; - Организиране и провеждане на изяви на децата и учениците, включени в дейностите за развитие на специфични знания, умения и компетентности и дейности по интереси. |
МОН, РУО, Община Ст.Загора |
постоянен |
педагогически специалисти |
5.Реализиране на политики за интегрирано обучение на деца и ученици със СОП: - Осигуряване на допълнителна подкрепа на децата и учениците със СОП от специалисти от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование; - Осигуряване на достъпна архитектурна среда – адаптиран санитарен възел; - ИФО. |
МОН РЦПППО РУО Община Ст. Загора |
постоянен |
ръководство кл. ръководители |
6.Подпомагане на процеса на ефективно реализиране на целодневна организация на учебния процес за учениците – ПИГ: - Осигуряване на ПИГ 1-4 клас; - Осигуряване на ПИГ в прогимназия. |
МОН, РУО ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
МО „Начални учители“ кл. ръководители пед.специалисти |
7.Извънкласни дейности: - Чуждоезиково обучение в 1-ви клас; - Информационни технологии в начален етап; Формиране на училищни отбори в различни спортни дисциплини (футбол, волейбол, баскетбол, лека атлетика, джудо). |
МОН, РУО |
постоянен |
ръководители педагогически специалисти |
8.Подобряване на достъпа до образование чрез допълнителни мерки: - Осигуряване на безплатна закуска, пресен плод и мляко за децата от ПГ и учениците от начален етап; - Осигуряване на безплатни учебни помагала и пособия. |
МОН ОУ „Георги Райчев“ Фонд „Земеделие“ |
постоянен |
ръководство |
9.Повишаване на достъпа до съвременни информационни технологии: - Използване на програмата ENVISION и Джъмпидо; - Осигуряване на ново оборудване в класните стаи (лаптопи и мултимедии) |
ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
ръководство |
II. ПОЛИТИКИ ЗА ИНТЕРВЕНЦИЯ НА ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ |
|||
1.Провеждане на беседи с подрастващи и с техните родители: - Ранни бракове – социални и здравни рискове; - Зависимости – превенция и алтернатива на рисковото поведение; - Трафик на хора. |
РЗИ, ПИЦ МКБППМН, РУП |
постоянен |
ръководство УКБППМН кл. ръководители |
2.Кариерно ориентиране: - Родители споделят професионалния си опит; - Посещения на кариерния център; - Беседи в ЧК. |
РУО, ЦКО |
постоянен |
ръководство кл. ръководители |
3.Максимално обхващане на децата и учениците в риск от отпадане в занимания по интереси: - Занимания по интереси в ПИГ; - Спортни дейности. |
МОН РУО ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
педагогичвски специалисти |
4.Споделяне на лидерски практики от училища и детски градини на регионално ниво с възможности за прилагане в повече образователни структури |
РУО ОУ „Георги Райчев“ ЦДГ |
постоянен |
ръководство педагогически специалисти |
5.Прилагане на форми за подготовка и реализиране за отговорно родителство – „Училище за родители“ |
НПО ОУ „Георги Райчев“ Обществен съвет |
постоянен |
ръководство педагогически специалисти |
III. ПОЛИТИКИ ЗА КОМПЕНСИРАНЕ НА ЕФЕКТА ОТ ПРЕЖДЕВРЕМЕННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ |
|||
1.Привличане на преждевременно напуснали за завръщане в образователната система: -Включване на ученици, навършили 16 г. възраст в СФО в прогимназиален етап. |
МОН РУО ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
ръководство педагогически специалисти |
2.Дейности по проекта BG05M2OP001-3.001 „Подкрепа за предучилищното възпитание и подготовка на деца в неравностойно положение“ |
Община Ст.Загора ОУ „Георги Райчев“ |
постоянен |
ръководство педагогически специалисти |
3.Популяризиране на възможностите за учене в клубове, библиотеки, младежки информационно-консултански центрове и др. |
Община Ст. Загора Културен център „Етносвят-България“ Бибилиотека„Родина“ |
постоянен |
ученически съвет ръководство педагогически специалисти |
4.Повишаване на капацитета на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда чрез обучение на учители за прилагане на алтернативни методи и подходи, ориентирани към намаляване на функционалната неграмотност, към задържането в училище и намаляване броя на отпадащите деца и ученици. |
МОН – ОПРЧ РУО |
постоянен |
ръководство педагогически специалисти |
Приета на ПС с протокол № 9/02.09.2016 г.